Kursus asas profesionalisme keguruan 2016 (Slot 1)

Tajuk: konsep dan halatuju sekolah

Penceramah: Tn Hj Asri B Abd Hamid

Slot: 1

Tarikh: 15 Mac 2016

Tempat: Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Muhammad Al Bukhari

 

Mukaddimah

Konsep dan halatuju sekolah ini dibahagikan kepada tiga bahagian. Antara bahagian-bahagian yang disebutkan adalah penting. Sebagai individu, kita seharusnya mempunyai 3 unsur yang penting iaitu ilmu, kemahiran dan sikap. Inilah unsur-unsur yang perlu ada pada setiap guru:

  • Ilmu
  • Pedagogi: kaedah pembelajaran dan pengajaran.

Iaitu kaedah pembelajaran dan pengaran yang seharusnya ada pada setiap guru. Seorang guru perlu merekodkan rancangan pembelajaran dan pengaran harian sebelum memasuki kelas setiap hari dan harus merancang pembelajaran untuk mengelakkan lambat habis pelajaran atau gagal menghabiskan mata pelajaran.

  • Psikologi: kejiwaan

Seorang guru haruslah mendidik menggunakan jiwa dan bukan hanya menggunakan akal semata-mata kerana mendidik dengan jiwa lebih mendatangkan kesan.

  • Kurikulum: kandungan mata pelajaran

Kandungan mata pelajaran haruslah dirancang untuk menggelakkan gagal menghabiskan mata pelajaran.

  • Hal Ehwal Murid: bidang tugas

Seorang guru seharusnya mengetahui bidang tugas masing-masing.

  • Kokurikulum: kegiatan luar

Aktiviti kokurikulum luar dari sekolah.

  • Tarbiyah: pembentukan diri

Pembentukan tarbiyah bermula dari awal, dan tarbiyah penting untuk kejayaan sahsiah peribadi.

  • Kemahiran
  • Merancang pembelajaran dan pengajaran

Merancang pembelajaran dan pengajaran sebelum masuk kelas untuk bersedia lebih awal.

  • Menulis buku rekod

Menulis buku rekod supaya pelajaran yang diajar tidak berulang-ulang dan dapat mengelakkan dari tidak dapat menghabiskan mata pelajaran.

  • Penggunaan papan putih

Seorang guru seharusnya membahagikan papan putih kepada tiga bahagian supaya memudahkan murid

  • Kawalan kelas

Seorang guru harus menarik perhatian anak-anak murid dari mengelakkan murid tidur ataupun bermain atau lambat bangun semasa guru masuk kelas. Gunakan kreativiti seperti bercerita supaya kelas tertumpu kepada guru.

  • Mengurus kegiatan sekolah

Seorang guru juga harus melibatkan diri dengan kegiatan sekolah dan bukan hanya murid sahaja yang terlibat.

 

  1. Sikap
  • Profesionalisma seorang guru
  • Etika perkhidmatan
  • Bekerja sebagai suatu ibadah
  • Integrity

2. Harapan

  • Jangan jemu ikut kursus
  • Memahami objektif,misi dan visi sekolah
  • Bertahan bersungguh-sungguh

3. Sejarah kenapa IPS diwujudkan?

  • Untuk meneruskan proses dakwah dan tarbiah.
  • Melahirkan generasi pewaris.
  • Institute Pendidikan Formal – meninstitusi manhaj tarbiah
  • Menyelesaikan masalah Qudhiah islamiah(permasalahan islam)- iaitu ijad rakais.
  • Membina kumpulan-kumpulan islam dan takwin islam(menyebarkan islam).

4. konsep IPS

  • wasilah dakwah dan tarbiyah.
  • bersepadu taalim dan tarbiyah.
  • sebagai mehrab.
  • tarbiyah merentasi kurikulum dan aktiviti sekolah.
  • berteraskan Al-Quran dan Sunnah.
  • konsep tauman(kembar) organisasi kembar.

5. Halatuju

  • islam sebagai penghayatan hidup menyeluruh dan memenangi redha Allah S.W.T.
  • HALUAN sebagai wadah taghir ummah yang membawa maksud untuk membina marusia kearah kebaikan.
  • Tarbiyah melahirkan pemimpin dan dakwah merubah masyarakat.

6. Matlamat

  • Melahirkan sistem pendidikan islam yang berwibawa bagi melahirkan amilin islam yang memahami islam.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s